Selecteer een pagina

GroenLinks wil dat de gemeenteraad gaat nadenken over een strak beleid rondom de plaatsing en het gebruik van laadpalen voor elektrische auto’s in Haarlem. ,,Er moeten duidelijke spelregels komen voor het gebruik’’, vindt raadslid Melissa Oosterbroek.

Handhaving beboet op dit moment geen zogenoemde ’laadpaalklevers’. Dat zijn bezitters van elektrische auto’s die hun wagen aan een lader in de openbare ruimte laten staan, terwijl hun accu al vol zit. ,,Ik zie vaak auto’s aan een paal staan waar al een groen lichtje brandt.’’

Batterij

Aan dat lichtje kan een autobezitter zien hoe vol de batterij zit. Omdat een accu nooit 100 procent opgeladen is, kan de gemeente – aldus een woordvoerder – geen laadpaalklevers beboeten. ,,Dat is in deze beginfase nog geen probleem, maar er komen steeds meer elektrische auto’s in Haarlem’’, zegt Oosterbroek.

Lees ook: ’Laadpaalklever’ kan slag slaan in Haarlem: Elektrische auto kan urenlang blijven staan

En als autobezitters dan geen beschikbaar oplaadpunt kunnen vinden, heeft dat effect op de mobiliteit. ,,Je krijgt zoekverkeer in woonwijken.’’ De partij wil daarom nadenken over ’spelregels’. ,,Dan kijken we wat er gebeurt. Als kleven dan een groot probleem blijkt te zijn, kunnen we alsnog handhaven.’’

Snellaadpalen

Ook over de plekken van bijvoorbeeld ’snellaadpalen’ moet worden nagedacht.

Dat zijn speciale palen waar automobilisten hun accu in slechts 20 minuten kunnen opladen. ,,Die wil je langs uitvalswegen hebben. Je wilt niet dat mensen vanaf de snelweg door Heemstede of langs het station gaan rijden om op te laden.’’

De Haarlemse Stephanie Brouwer zint ook op actie. Zij ziet het in haar wijk wekelijks misgaan. ,,Ik heb zelf een elektrische auto en woon in de Transvaalbuurt. Daar zijn niet veel palen.’’

Ieder weekeinde is het steevast raak. Een ’asociale’ autobezitter zet keer op keer zijn wagen dagenlang aan een laadpaal. ,,Ik heb meerdere keren een briefje onder de ruitenwisser gedaan, maar hij reageert nooit.’’

Twee weken geleden was de maat vol en belde ze de gemeente. ,,Het excuus dat je niet kan zien hoe vol een accu is, vind ik onzin. Op de meeste palen wordt het lampje groen als het zover is.’’ Maar er zijn ook laadpalen met blauwe lampjes. ,,Daar is het iets lastiger te zien.’’

Door haar verhaal te delen, hoopt ze met medestanders en de lokale politiek in contact te komen. ,,Er komen dan wel heel veel laadpalen bij de komende tijd, maar die aso’s zijn daarmee niet weg.’’

Parkeerschijf

Heemstedenaar Jan Bek meent dat een parkeerschijf een oplossing voor het ’kleefgedrag’ kan bieden. ,,Net als bij invaliden parkeren’’, vindt hij. ,,Het zal toch zeker wel bekend zijn wat de maximale oplaadduur voor de grootste auto is.’’