Selecteer een pagina

Laad je elektrische auto op bij de buren in de straat. Dat biedt een hoop voordelen.

Het idee komt van Melissa Oosterbroek van GroenLinks Haarlem, die ook een elektrische auto voor haar huisdeur heeft staan met een laadpaal aan de gevel.

Zij vindt het een goed idee als buren met een elektrische auto ook bij haar hun auto volladen. Onderling afrekenen kan via een slimme app en is zelfs goedkoper. Bij een laadpaal in de openbare ruimte is het tarief volgens haar zo’n 34 cent voor een Kilowattuur (kWh), bij een ’privélaadpaal’ is dat 21 cent.

Het wordt nog voordeliger in de zomer, als de bezitter van de privélaadpaal ook zonnepanelen heeft. Als deze energie direct in een auto verdwijnt en niet aan het stroomnet hoeft te worden geleverd, levert dat extra voordeel op. Waar de stroom van laadpalen in de publieke ruimte van afkomstig is, hangt af van de leveranciers, zoals NewMotion of PitPoint.

Een struikelblok voor het gezamenlijk gebruiken van privélaadpalen is de stroomkabel die over de stoep loopt. Zo’n kabel leidt vaak tot scheve gezichten, omdat mensen er over kunnen vallen.

Of het in Haarlem verboden is zo’n kabel over de stoep te laten lopen, weet Oosterbroek niet precies. ,,Maar er is onduidelijkheid over die de gemeente moet wegnemen.’’

Dat schrijft ze in een initiatiefvoorstel dat de gemeenteraad donderdagavond behandelt. ,,Misschien kan Spaarnelanden speciale stoeptegels neerleggen met een kabelgoot waardoor voetgangers er geen last meer van hebben.’’

Op dit moment zijn er in Haarlem ongeveer driehonderd laadpalen in de openbare ruimte. Het aanvragen voor een nieuw laadstation in een buurt duurt zo’n vier maanden.